emtb.no - elektriske terrengsykler emtb.no - elektriske terrengsykler
-Støtt emtb.no ved å abonnere på vår YouTube-kanal: EMTB Videos-

Test | 2018 Merida eBig.Trail 500 - 27,5" Pluss

Test | Merida eBig.Trail 500
(23.03.18)

Pluss:
+Godt valg av komponenter
+God motor med justeringsmuligheter
Minus:
-5000kr dyrere enn 2017 utgaven
Dempegaffel med 130mm vandring, Shimano E8000 motor, Maxxis 2.8" plussdekk, godt og fornuftig valg av drivverk og bremser. 20.9kg.
Pris 39.999kr

eBig.Trail 500 er etter min mening helt riktig utstyrt. Girsystemet er Shimano sitt Deore M6000. Her har man en kassett med 10 drev som spenner fra 11 til 42 tenner. Joda, de dyrere syklene har 11-delt drivverk og enda et gir. Et gir som er lettere. Men utvekslingen 34-42t (krankdrev-kassett) er lett nok for en elsykkel til det meste av bakker. Bremsene kommer også fra Shimano og heter MT500. Dette er en forholdsvis billig brems, men den er likevel god. Jeg liker følelsen i bremsehendelen og jeg synes denne er minst like god som den gamle SLX M675 bremsen. I fjor ble denne sykkelen levert med Fox Rhythm 34 gaffel, i år kommer den med Suntour Auron, som er en litt tyngre gaffel. Merkevaren Suntour klinger vel ikke like godt i alles øre, men dette er en god og robust gaffel som gir trygghet i utforkjøringer. Gaffelen har bra med justeringsmuligheter, en egen bryter for High Speed Compression er ikke vanlig på de litt billigere gaflene. Ettersom dette er en halvdemper (hardtail) så lurer jeg jo litt på hvorfor Merida valgte bort den lettere Fox-gaffelen, men det er uansett en god gaffel som sitter der nå. Sykkelen er også utstyrt med setepinne som kan heves og senkes. De brede Maxxis-dekkene, dempegaffelen og setepinnen indikerer at dette er en halvdemper som er laget for bruk i terrenget.

Sykkelen er utstyrt med Shimano E8000 motor og et batteri på 500Wh. Dette er en fin motor med gode justeringsmuligheter, les mer om E8000 motoren her.

Test | Merida eOne-Twenty 500

Men velger man en halvdemper til stisykling da? Man får jo brubart utstyrte fulldempere i nesten samme prisklasse. Ja, det finnes noen gode grunner til å velge en halvdemper. Det er mer komplisert å justere demperne på en fulldemper. Det er ikke uoverkommelig, men om man ikke har noe interesse av slikt kan man like gjerne velge en halvdemper. Det er også flere deler som skal ha service på en fulldemper. Dette tar litt tid. Og om man ikke vil gjøre det selv så betyr det økte service-kostnader. Sykler man bare på sti så mener jeg at det er verdt å ta den ekstra kostnaden. Men sykkelen brukes kanskje ikke bare til stisykling, kanskje brukes den til og fra jobb også. Da kan det fort bli endel service-kostnader som følge av veisalt, og en halvdemper er nok en bedre løsning. Men vil man bruke denne sykkelen til og fra jobb hele året da? Ja, for noen kan det være en god idé, avhengig av forholdene. Denne sykkelen har god plass til brede piggdekk som gjør sykkelen godt egnet til å sykle på ubrøytede veier og gangveier. Og brede piggdekk gjør sykkelen godt egnet til bruk på isete og sporete veier. Pendling vinterstid blir mye tryggere med en slik sykkel.

Test | Merida eOne-Twenty 500

eBig.Trail fungerer også godt til stisykling, men det blir litt mer slitsomt med en halvdemper enn en fulldemper. Med halvdemperen må man stå mer når man sykler på ujevnt underlag og i utforkjøringer. Fulldemperen tar unna små slag og rytteren kan bli sittende og bruke mindre krefter. Men når utforkjøringene er bratte og grove så står man uansett, og da er eBig.Trail en kapabel, rask og trygg sykkel. Halvdemperens svakhet er at den har dårligere grep på bakhjulet i motbakker. Med demping bak kan bakhjulet følge underlaget og hele tiden ha god kontakt og godt grep. Halvdemperen vil sprette litt på ujevnt underlag og spinne lettere. Da mister man fremdrift. Dette skjer både på snø og på bare stier. Her er en video som blant annet viser hvordan bakhjulet kan sprette på underlaget og miste grep. eBig.Trail har likevel brukbart grep i klatringer takket være de brede pluss-dekkene. Og noen ganger er det gøy med en stiv og responsiv sykkel, det er ikke noe som gir etter når man tråkker hardt eller prøver å ta sats. Det går helt fint å ha det gøy på sti med en slik sykkel.

Testsykkelen var størrelse Medium. Når jeg er 181cm havner jeg midt i mellom M og L, men jeg konkluderer nok med at M er riktig for meg. Sykler du hele året og bruker sykkelen like mye langs (gang)veien som stien så kan man utmerket godt velge denne sykkelen. Den er morsom og trygg på sti, men den antakelig ikke den raskeste sykkelen til asfaltpendling om sommeren. Noen vil kanskje savne tyngre gir på eBig.Trail.

Test | Merida eOne-Twenty 500

Kommentarer