Test | Specialized Turbo Kenevo Expert emtb.no - elektriske terrengsykler emtb.no - elektriske terrengsykler
-Støtt emtb.no ved å abonnere på vår YouTube-kanal: EMTB Videos-

Test | 2018 Ghost Hyb Teru B2.9 AL (og B2.7+ AL)

Test | Ghost Hyb Teru B2.9 AL
(12.09.18)

Pluss:
+Rimelig og funksjonell
+500Wh batteri
Minus:
-Noe av utstyret holder sykkelen tilbake i terrenget
Gaffel med 120mm vandring, Bosch Performance CX motor, 29" eller 27,5" hjul, 10-delt Shimano Deore girsystem, 500Wh batteri.
Pris 25.990kr (B2.7+ 26.990kr)

Sykkelen som testes er en Ghost halvdemper (hardtail) med Bosch-motor og 29" hjul. Sykkelen leveres også med 2,6" brede 27,5" hjul, da heter den Ghost Hyb Teru B2.7+ AL. Syklene er omtrent identiske, med unntak av hjulstørrelse og forskjellig aksling i bakhjulet. Jeg har både hjul og dekk i riktig dimmensjon liggende, slik at jeg kan bygge om Hyb Teru B2.9 til B2.7+. Riktignok er dekkene jeg har liggende endel grovere enn de orginale, så jeg bytter også ut 29" fremdekket for å få en mer rettferdig sammenligning. Ghost Hyb Teru B2.9 (og 2.7+) er en interessant sykkel fordi den er blant de billigste elektriske terrengsyklene med god krankmotor. Som forventet finner man en billig dempergaffel fra Suntour på sykkelen. Denne heter XCR 34 LOR 120. 34 betyr at den har litt kraftigere gaffelbein, 34mm mot 32mm som har vært vanlig på slike sykler. 120 betyr 120mm dempervandring, jeg synes det er fint at de har valgt dette over 100mm. Det er altså flere ting som er riktig med denne gaffelen, men dette er ikke nok til å lage en god dempergaffel. Resten av utstyret er Tektro-bremser med store bremseskiver og Shimano Deore 10-delt (11-42) girsystem. Styret er 740mm bredt, en fin bredde for denne sykkelen. Vi finner ikke høydejusterbar setepinne (senkepinne) her, og det er ikke så rart med tanke på prisen. Så hva duger en slik sykkel til?

Test | Ghost Hyb Teru B2.9 AL
Ghost Hyb Teru B2.7+, 2,6" dekk på 27,5 hjul. Den svarte boksen på seterøret er en sykkellås.

Det blir raskt klart at dempergaffelen ikke duger til høy fart på sti. Den kjennes følsom og fin på parkeringsplassen, og sykler man på asfalt og treffer på et enslig hull så demper den godt. Men ute på stien, hvor humpene kommer tett så holder ikke gaffelen følge. Jeg prøver å sette høy fart i en liten utforkjøring med løs stein. All følelse av demping fra gaffelen forsvant og det ristet så mye at jeg ikke greier å fokusere blikket. De 2,25" brede 29er dekkene taklet heller ikke utforkjøringen særlig bra, de oppleves harde på stien og grepet er alt for dårlig. Savnet av en setepinne som kan senkes i fart var stort. Bremsene gjorde en brukbar jobb, man må bruke litt kraft på bremsehendelen og man blir sliten i hendene etter en stund. Men de bremser altså greit. Deore-giret fungerte flott, som vanlig. Jeg tok testen på nytt med de 2,6" brede 27,5 dekkene og likte sykkelen litt bedre. De store 29" hjula skal rulle lettere over hindringer, men det var ikke noe savn på de litt mindre hjula. Det økte dekkvolumet på de mindre og bredere dekkene dempet noe slag fra underlaget og hadde bedre grep på stein og røtter. Men forskjellene var ikke store, jeg hadde fortsatt problem med å se hvor jeg syklet pga ristinga. Sammenlignet med en fulldempet stisykkel så oppleves en halvdemper hardere mot underlaget. Man må oftere reise seg på sykkelen for å ta unna slag fra underlaget. I bratte motbakker kan man oppleve at bakdekket spretter litt og mister grep. En halvdemper kan sykles fort, men den er mer fysisk krevende å sykle.

Test | Ghost Hyb Teru B2.9 AL
Det orginale 29" dekket har lite mønster, det ble etterhvert byttet ut med et Maxxis Minion DHR ll 2.3.

Dette var en ganske hard test, og sånn må det jo være på emtb.no. Men målgruppen for denne sykkelen vil nok ikke bruke den slik. Jeg syklet endel i lavere fart på mindre teknisk krevende stier. Slik sykling stiller ikke store krav til utstyret, og sykkelen håndterer dette fint. Styrebredde og rammegeometri gir trygghet og kontroll der man triller og koser seg i skogen. Jeg foretrekker B2.7+ over B2.9 fordi de bredere dekkene gir en noe mer komfortabel tur. B2.7+ leveres altså med 2.6" dekk, jeg testet også sykkelen med 2,8" dekk og foretrakk dette. Man kan også montere bredere dekk på B2.9, men disse 29" felgene er ganske smale så jeg ville ikke brukt mer enn 2,35" dekk her.

Ghost Hyb Teru ble også brukt på asfalt og grus, med og uten sykkelvogn. Og her synes jeg den er perfekt. Man velger gjerne en hybridsykkel til asfaltbruk. Men Hyb Teru triller godt og gir litt mer komfort. Og de tyngste girene er tunge nok til at man tråkke langt over 40km/t. Den store fordelen med en terrengsykkel til asfaltbruk oppdager man når vinteren kommer. B2.7+ har plass til 3" brede piggdekk. En sykkel med så brede dekk kan sykles på ubrøytede gangveier med 25cm løssnø og på isete underlag. B2.9 er også fin til vinterbruk, men det finnes ikke like brede dekk til 29" hjulene, B2.9 blir derfor litt mindre stabil i løssnøen.

Test | Ghost Hyb Teru B2.9 AL
Sykkelen ble også testet med 29" fremme og 27,5" bak. Denne kombinasjonen kommer på flere sykler i 2019.

For meg er Ghost Hyb Teru en flott allround brukssykkel. Den er såpass billig at innboforsikringa dekker hele kjøpesummen, da bekymrer man seg ikke like mye når man parkere den utenfor butikken, eller pub'en, eller hva det måtte være. Ghost Hyb Teru er en sykkel som er god til det meste, borsett fra hardkjør på sti. B2.7+ vinner over B2.9 pga noe økt komfort og plass til bredere dekk om vinteren.


Kommentarer