emtb.no - elektriske terrengsykler emtb.no - elektriske terrengsykler
-Følg eMTB Norge på facebook, bli varslet om nytt innhold og følg diskusjoner -

Test | 2017 Haibike sDuro HardNine 7.0 - 29"

Test | Haibike sDuro HardNine 7.0


Pluss:
+Bredt bruksområde
+God og allsidig motor
Minus:
-Litt spinkle dekk til grovere sti
Introduksjon:
Halvdempet terrengsykkel med 110mm vandring, Yamaha PW-X motor, Schwalbe 2.6", 2x10 girsystem, oppdatert geometri for 2017 - Pris 41.999kr

Det er lenge i mellom hver gang en halvdempet sykkel omtales her. En halvdempet sykkel, eller en "halvdemper" om du vil, er en sykkel som kun har demping fremme. Jeg fokuserer mye på stisykling her, og det er naturlig at det blir mye fokus på "fulldemperne". Men kan man ikke bruke en halvdemper på sti da?

Jo. Og særlig om det er en HardNine 7.0. Om du har lest testen av AllMtn 7.0 så vet du at Haibike gjorde store oppgraderinger på deler av modellserien. Slik er det også for sDuro HardNine, og man må opp på 7.0 for å få disse. HardNine 7.0 og opp får den gode Yamaha PW-X motoren og god geometri for stisykling. De får også litt bredere dekk på ca 65mm, opp fra ca 60mm på de billigere modellene. HardNine 7.0 har 29" store hjul med 2,6" bredde. Dette er ganske store hjul, med lang rulleomkrets. Og de egner seg veldig godt på sykkelen. På sti har de bra grep under mange forhold, og de ruller fint på grusen. De ruller helt fint på asfalten og, men de slites kanskje litt fort der. Men det er ikke de mest punkteringssikre dekkene som finnes, uten at det bød på problem for meg. Jeg synes disse dekkene var perfekt til sykkelen og de forsterker allround-egenskapene.

På stien blir farten litt lavere i utforkjøringer, sammenlignet med en fulldemper. Og hoppene blir litt kortere. Men man kan ha det gøy på sti likevel. Det blir en litt mer intens opplevelse, hvor man er mer "på". Man må jobbe mer med sporvalg og man kan ikke sitte like mye på setet. Dette kan fort bli slitsomt. Men har man overskudd til det så er det bare gøy. Som sagt så gjør dekk og geometri mye for sykkelens stiegenskaper. Men Haibike er ikke helt i mål geometrimessig, kjedestag er fortsatt litt lange. Sykkelen har en fin dempegaffel fra Fox som heter Rythm 34. Denne gir 110mm vandring og er en ny rimeligere modell, likevel synes jeg denne er mer behagelig enn Fox Float Performance, som er den billigste utgaven i Fox sin litt dyrere serie. Sykkelen har også den nye motoren fra Yamaha som fungerer godt på sti, og den fungerer like godt som alt annet på grus.

Denne sykkelen håndterer mye, og den minner meg om at man ikke må ha fulldemper på sti. Såfremt man har overskudd nok til å stå å sykle endel når man er på stitur. Sykler man mye på grus så er sykkelen god på det og, de brede dekkene gir ekstra komfort og grep i svinger.

Test | Haibike sDuro HardNine 7.0

Kommentarer