emtb.no - elektriske terrengsykler emtb.no - elektriske terrengsykler
-Støtt emtb.no ved å abonnere på vår YouTube-kanal: EMTB Videos-

Test | Haibike sDuro allMtn SL 27,5"

Test | Haibike sDuro allMtn SL 27,5''


Høydepunkt:
Fulldemper, Yamaha-motor og Suntour Aion 150mm gaffel. Pris 32.990kr (05.09.2016)

Test | Haibike sDuro allMtn SL Sammen med den tidligere testede Univega Renegade E 1.0 er Haibike sDuro allMtn SL blant de billigste fulldempede elektriske terrengsyklene på markedet. Renegade E 1.0 er utstyrt med billige komponenter men en stor batteripakke. Haibike sitt batteri er av mer normal størrelse (400Wh), dette burde greie minimum 3 mil ved hard bruk og godt over 5 mil om man reduserer motorens assistansenivå noe. Pengene som ble spart inn på et mindre batteri har blitt brukt på bedre komponenter enn det vi finner på Renegade E 1.0. Men det er vel grenser for hvor bra komponentene kan være på en sykkel i laveste prissegment?

Ja, det er det. Bremsene fra Tektro er ikke spesielt følsomme eller kraftige, man må bruke endel kraft i hendelen. Dekkene er billigutgaven av Schwalbe Nobby Nic med hard gummiblanding som ikke griper tilfredstillende på annet enn grus og asfalt. For meg er dekk en ting som nesten uansett må oppgraderes, selv på ganske dyre sykler, dermed anser jeg det ikke som et stort problem at allMtn SL leveres med disse dekkene. Sykkelen er utstyrt med hjul som kan settes opp slangeløst, hjula er litt tunge og litt smale, men de er helt greie.

Bakdemperen er fra Suntour og er en ganske enkel sak. Den har nesten ingen justeringsmuligheter. Det finnes en bryter som lar meg velge mellom åpen eller avstivet demper, også kan jeg justere lufttrykket, det er alt. Med så lite justeringsmuligheter tar det ikke lang tid å avsi en dom. Demperen føles litt rask i returen. Det vil si at den spretter litt raskt tilbake etter den har tatt unna et slag og bakhjulet spretter og får dårligere kontakt med underlaget over vaskebrett på en grusvei, for eksempel. Ved stisykling i moderat fart vil imidlertid demperen stort sett oppføre seg greit. Jeg brukte aldri låsebryteren på demperen, når man har elmotor får man så jevn kraftoverfring til bakhjulet at det er sjelden man plages av gynging. Gaffelen er også fra Suntour og heter Aion RLR 150mm. Suntour har rykte på seg for å levere dårlige greier, men dette er en Test | Haibike sDuro allMtn SL ny modell og de har lykkes i å lage et bra produkt til en fin pris. Gaffelen har noe justeringsmuligheter som omfatter blant annet returdempingen. Gaffelen har litt grovere gaffelbein enn hva som er vanlig i denne prisklassen. Den ligger ikke langt tilbake for toppmodellene hos andre produsenter hva gjelder stivhet. Under sykling la jeg egentlig ikke merke til gaffelen, og det er en god ting. Den sank ikke for dypt i vandringa ved oppbremsing, styringa føltes presis og gaffelen føltes aldri hard. Denne gaffelen tåler ganske tøff bruk og er sammen med Yamaha-motoren sykkelens sterkeste sider.

Univega Renegade med sin Impulse-motor var knotete å bruke i terrenget og jeg synes den manglet lette gir. allMtn SL har en motor som er mye enklere å bruke i vanskelig terreng og den har et gir mer enn Univegaen, et gir som er lettere. Flere skryter av at Yamaha kan brukes sammen med fremgir, for meg er ikke dette en fordel på en stisykkel, jeg vil helst slippe fremgiret. Og allMtn SL har ikke fremgir, som eneste modell i sDuro allMtn serien. Savner man lettere gir bytter man til en kassett med litt flere tenner på største drev bak. Sykkelen har også kløtsj-funksjon på bakgiret, noe jeg savnet på Univegaen.

Vil man ha en billigst mulig fulldempet elektrisk terrengsykkel som er komfortabel og tåler lange turer på veier i marka så er Univega en god kandidat med sitt store batteri. Vil man ha en stisykkel så er Haibike allMtn sDuro SL en mye bedre kandidat. Denne er kvikk og leken nok til å hoppe eller kaste rundt trange svinger samtidig som den tåler litt fart i utforkjøringene. Men sykkelen leveres ikke med senkbar setepinne, og det synes jeg den trenger, det gjør den så mye bedre og tryggere i bratte nedoverbakker.

Sykkelen er utlånt av Strømmen el-sykkel (strommenelsykkel.no)


Kommentarer