emtb.no - elektriske terrengsykler emtb.no - elektriske terrengsykler
-Støtt emtb.no ved å abonnere på vår YouTube-kanal: EMTB Videos-

Test | Haibike sDuro allMtn 27,5+

Test | Haibike sDuro allMtn 27,5+


Høydepunkt:
Fulldemper, Yamaha-motor, Rock Shox Lyric 150mm gaffel, topp stidekk. Pris 44.990kr (18.06.2016)

Etter å ha testet endel el-terrengsykler de siste åra er jeg vant til å se dyre sykler utstyrt med billige komponenter. Slik er det ikke med Habike sin nye pluss-sykkel! Joda, 45.000kr er mye penger, men det er ikke en unormal pris på en fulldempet elsykkel. Det som overrasker med denne sykkelen er særlig gaffelen. Rock Shox Lyric er ny av året og det britiske terrengsykkelmagasinet "What Mountain Bike" kåret nylig denne til beste sti/enduro-gaffel. Bakdemperen er en Rock Shox Monarch RT, dette er en god demper som er følsom over små ujevnheter samtidig som den tåler hardkjør, den er en god match til gaffelen. Sykkelen har 150mm vandring både fremme og bak. At dette er en pluss-sykkel betyr at det er en sykkel med ganske brede dekk. Bredden er en mellomting mellom det man finner på vanlige terrengsykler og det man finner på fatbike. Dekkene er 3 tommer brede med ganske myk og gripevillig gummiblanding, de produseres av Schwalbe heter Nobby Nic. Motoren er fra Yamaha, denne fungerer godt til stisykling. Den er sterk, og sterkest når pedalene ikke går veldig fort rundt. Batteriet er på 400wh, noe som er ganske normal størrelse. Kjører man med maks motorassistanse i terreng med mye bakker så greier man iallefall 3 mil, sparer man litt burde de fleste komme godt over 5 mil. Hvis jeg må finne en ting å utsette på sykkelen så er det at den leveres med 2 drev fremme og 10 bak, såkalt 2x10 utveksling. Sykler i dette segmentet burde ha ett drev fremme og 11 bak. Når det er sagt så synes jeg det er bra at Haibike har valgt å spare litt på drivverk fremfor demperne. Det er mye billigere å bygge om drivverket i ettertid, om man ønsker det.

Test | Haibike sDuro allMtn 27,5+ Haibike har litt kompakt geometri på syklene sine, avstanden fra sete frem til styret er forholdsvis kort relativt til rammestørrelsen. Testsykkelen er i størrelse 52cm (XL), dette burde normalt vært for stort for meg på 181cm, men på grunn av den kompakte geometrien så kan jeg faktisk bruke denne sykkelen. Her får jeg en sykkel med lang ramme som jeg kan bruke med et kort styrestem, dette gir kvikk styring og ekstra trygghet i bratte utforkjøringer. For en på min størrelse blir sykkelen særlig egnet til utforkjøringene. Om man velger en stor ramme må man passe på at rammen ikke blir for høy, og det er bare såvidt jeg kan bruke denne rammen som er 52cm høy. Hadde den vært 1-2cm høyere så hadde jeg ikke fått justert setepinnen lavt nok. Setepinnen er av typen som kan heves og senkes 100mm ved hjelp av en spak på styret. Når setepinnen er fullt utstrakt har jeg bare ~1cm å gå på. 100mm er egentlig litt kort, det finnes de som som mener at for å få setet skikkelig ut av veien så bør det kunne senkes minst 150mm.

Sykkelturen begynte med en ganske bred, kupért og gruset tursti. Så snart den første klatringen var unnagjort åpenbarte det seg et berg- og dalbane terreng å leke seg i. En pluss-sykkel med litt tyngre hjul i noe stor størrelse viste seg å ikke være alt for inspirerende i dette terrenget, det var tungt å få med seg sykkelen på et hopp over bakketoppene. Det hele føltes litt seigt på tross av at demperne var satt opp for å gi mest mulig hjelp i frasparket. Haibike sDuro allMtn SL har vært testet i samme terreng og føltes mer kvikk og leken, men den sykkelen var en størrelse mindre (L).

Neste del av turen foregikk på svaberg, og sykkelen fikk virkelig vist seg frem på vanskelig underlag. Regnværet hadde akkurat sluttet og det var vått over alt, likevel kunne jeg traversere svabergene og sykle opp bratte sva uten å skli noe særlig. Den myke gummien på dekkene kombinert med bredden er forklaringen på at jeg syklet ganske trygt på våt stein hvor jeg tidligere hadde sklidd rundt på en sykkel med smalere og hardere dekk. Sykkelen med de smale dekkene var ikke mye poeng å bruke her under disse forholdene, det ble stopp over alt. Men pluss-sykkelen tok seg godt frem og jeg hadde en fin tur i lav fart på knotete underlag der hvor jeg måtte gi opp med sDuro allMtn SL.

Så måtte sykkelen testes i bratt terreng. På grunn av det våte underlaget kombinert med knotete stier kom jeg sjelden opp i høy fart og jeg fikk ikke satt sykkelen på de hardeste prøvene. Men jeg kom meg greit ned partier som var vanskelige å gå opp, og jeg fikk hoppet ut noen få kanter. Jeg opplevde aldri at sykkelen innbød til å hoppe over vanskelige partier eller til å leke meg rundt krappe svinger. Til det ble den litt stor og tung, den foretrakk å trille over vanskelige partier med hjula trygt plantet på bakken. Vinkelen på styrerør tilsier at sykkelen ikke er en ren "nedover sykkel", men når jeg brukte sykkelen virket det som det var i nettopp nedoverbakkene den presterte best. Og den fungerte så bra nedover på grunn av store hjul og den store ramma som ga meg mye plass til å bevege meg frem og tilbake på og justere tyngdepunktet.

Ville jeg hatt en pluss-sykkel? Dette er den tredje pluss-sykkelen jeg tester og jeg er usikker. Den har et stort fortrinn på vått underlag, men når det er tørt savner jeg sjelden bredere dekk enn det jeg får på en vanlig terrengsykkel. Nå som jeg er tilbake på min vante sykkel savner jeg stort sett ikke pluss-dekkene. Men Haibike sDuro allMtn Plus er ikke bare en pluss-sykkel. Den er en meget godt og riktig utstyrt sykkel som jeg kunne tenkt meg, uavhengig av dekkdimensjon.

Sykkelen er utlånt av Strømmen el-sykkel (strommenelsykkel.no)

Test | Haibike sDuro allMtn 27,5+
Haibike sDuro allMtn 27,5+ på våte svaberg, her trives sykkelen godt!

Test | Haibike sDuro allMtn 27,5+
Bratt, steinete og glatt "nedover-sti", enda et sted hvor sykkelen fungerer veldig bra.

Test | Haibike sDuro allMtn 27,5+


Kommentarer