emtb.no - elektriske terrengsykler
emtb.no - elektriske terrengsykler

Test | 2016 Univega Renegade E 1.0 27,5"

Univega Renegade E1.0


Høydepunkt:
Fulldemper, Impulse 2.0 motor, 612wh batteri, fine dekk. Pris 31.490kr (29.04.2016)

I kategorien fulldempet elektrisk terrengsykkel er Univega Renegade E 1.0 noe av det billigste man får tak i. Det gjenspeiles selvfølgelig i utstyrslista. Sykkelen er tungt giret med 38 tenner på kranken og 34 tenner som letteste på den 9 delte kassetten. Shimano sitt Deore-bakgir girer lett, men fjæra i giret er ikke særlig stram og det blir lett mye sleng på kjedet når farta går opp. Dette støyer og øker sannsynligheten for at kjedet skal lage merker i kjedestaget (ramma) eller falle av. Univega har tenkt på dette og utstyrt sykkelen med kjedestag-beskytter og en slagring som beskytter krankdrevet og ser ut til å hjelpe med å holde kjedet på plass.

Impulse 2.0 motoren har en girsensor som kutter motorkraften ved giring for å skåne drivverket. På en vanlig sykkel tråkker man gjerne lettere når man girer, det samme gjør man med elsykler uten girsensor på motoren. Trenger man virkelig en girsensor? Til sykling på asfalt og grusveier fungerer sensoren helt greit, den reduserer belastningen på drivverket i de tilfellene man skulle glemme å tråkke lettere ved giring. Det fungerer bra. Men når jeg tok med sykkelen på knotete sti så opplevde jeg at den gjorde mer skade enn nytte. Farten er gjerne lav på vanskelig sti og man har ikke alltid god tid til å gjøre unna giringa. Her opplevde jeg at det tok lang tid før motoren slo inn igjen. Jeg synes den kuttet i overkant mye også, kanskje som følge av at bakgiret ble mindre presist fordi det dro med seg rusk og gjørme fra stien. Forhandleren sier at han ville koblet ut girskiftsensoren for å få en bedre opplevelse på sti, og dette tror jeg kan være en god idé, men det er kun nødvendig for de som liker å balansere seg rundt på blåsti der folk flest mener det er umulig å sykle. Noen ganger mistet jeg motorassistanse, andre ganger ville motoren gi mye hjelp mens jeg prøvde å holde igjen. At en motor gir mye hjelp er vanlig når man bruker det øverste assistansenivået. Denne motoren hadde 3 nivå og når jeg gikk ned til nivå to oppførte den seg litt mer forutsigbart, men da ble den i svakeste laget og i mangel på lette gir måtte jeg gi opp i de bratteste bakkene. Det er alltid utfordringer med slike motorer på teknisk sti, og med litt tilvenning hadde det nok gått litt bedre. Utvekslinga er det mulig å gjøre noe med, jeg regner med at det er mulig å bytte til et mindre drev fremme. Til teknisk sykling ville jeg byttet til et 34t, eller 32t om man ikke trenger så tunge gir.
Univega Renegade E 1.0 på knotete sti

Skal man sykle hardt på sti så er det flere problem med denne sykkelen. Dempinga fra Suntour er billig og ikke lett å justere. Finner du en innstilling hvor den føles komfortabel så er det fort gjort å bunne både bakdemper og gaffel når man kjører hardt på sti. Øker man trykket for å unngå bunning føles dempinga hard på mindre ujevnheter. Ved sykling på asfalt eller grusvei merket jeg lite gynging og behovet for å låse bakdemperen meldte seg aldri. Dette er ikke overraskende, man er generelt mindre plaget av gynging når man tråkker på elsykler fordi kraften leveres jevnere. Fremhjulet slet med grepet i raske svinger, forklaringen ligger i at gaffelen var satt opp med mye luft. Dette går på bekostning av grep fordi gaffelen greier ikke å holde fremhjulet på bakken og hjulet spretter endel. Gaffelen flekser også litt mye ved sideveis belastning. Det er ingen overraskelse at billig demping oppfører seg slik. Men dempinga er et noen hakk bedre enn det absolutt billigste, her finnes returdemping som gjør at man unngår hoppestokk-effekten.

Utstyret overrasket også positivt på noen områder. Felgene var uventet brede og målte 23mm innvendig, følgelig tilbyr de god støtte til dekkene. Dekkene var faktisk fra øverste hylle hos Schwalbe. Nobby Nic 27.5x2.25" Evo Pacestar er lette dekk som ruller godt, de er mye bedre enn det man forventer å finne selv på dyrere sykler. Kanskje kunne man ønsket seg dekk med litt tykkere sidevegger av punkteringshensyn, men nå skal jeg ikke bli alt for kravstor, dette var bra. Bremsene er billige men velfungerende og produseres av Tektro. Det virkelige høydepunktet på denne sykkelen var batteripakka på 17ah og 612wh. Dette er 50% større enn det som frem til i år har vært vanlig hos Yamaha og Bosch. Nå er Bosch i gang med å levere 500wh batteri, Univegaens batteri er 20% større uten at vekta øker noe særlig.
Univega Renegade E 1.0 motor og batteri

Fortauskant-testen er en enkel måte å sjekke hvordan motoren slår inn. Man triller mot en fortauskant og rett før fremhjulet treffer kanten tråkker man litt og løfter hjulet opp på fortauet. Impulsemotoren var tidvis litt treg med å slå inn, på enkelte forsøk fikk jeg ikke hjelp fra motoren når fremhjulet skulle opp. Hvor raskt motoren slo inn var nok avhengig av hvor mye man beveget på pedalene og lengden på pausen før man kom til kanten, det samme skjer hos Yamaha. Når hjulet først var oppe kom uansett motorhjelpen og man ble skjøvet opp på kanten uten mer tråkking. Impulse gjorde det forholdsvis bra på fortauskant-testen, men motoren ga hjelp vel lenge, slik at man noen ganger måtte holde den igjen med bremsene. Man skal også ned igjen fra fortauet. Rett før fremhjulet når kanten tråkker man litt på for å løfte fremhjulet og sykler såvidt på bakhjulet for å lande forholdsvis flatt. Igjen synes jeg Impulsemotoren gjorde en god jobb og ga mer hjelp enn Yamaha-motoren, det lot seg time brukbart så man kunne skyte litt fart utfor større kanter også. Det lange skyvet man får gjør at Impulsemotoren oppleves tryggere utfor kanter enn Yamahamotoren. Yamaha har også et slik skyv, men det varer ikke like lenge. At det var enkelt å løfte fremhjulet skyldes ikke bare motoren, geometrien skal også ha sin del av æren.

Konklusjon
Til teknisk krevende stisykling var det noen utfordringer med denne sykkelen, men det er på steder der kun spesielt interesserte liker å sykle. De absolutt billigste demperne på markedet oppfører seg som en hoppestokk og kan rett og slett sabotere syklinga. Demperne på Univega Renegade 1.0 er bedre og de er gode nok til at de gir økt kontroll og komfort på sykkelen. Til normal sykling gjør demperne jobben sin, problemene oppstør først når man sykler raskt og på sti med veldig ujevnt underlag. Motoren oppleves som sterk og gir et godt skyv når man begynner å tråkke. Den oppleves som mer generøs med assistansen enn Yamaha-motoren, det gjør Impulse-motoren god til normal sykling på jevnt underlag. Det er to store foredeler med denne sykkelen, den første er ramma. Bak de billige sykkelkomponentene skjuler det seg nemmelig en kvikk og inspirerende ramme. Styrevinkelen på 68 grader er fin for en en fulldemper med 120mm vandring fremme og bak. De korte kjedestagene gjør at denne sykkelen var lettere å hoppe og leke med enn jeg hadde forventet av en fulldempet elsykkel, dette er en sykkel man kan ha det gøy på. At ramma er størrelse Medium og dermed litt knapp for meg på 180cm bidro til at sykkelen føltes ekstra leken og letthåndterlig. Bildet under viser sykkelen på opparbedde grusstier hvor jeg hadde det overraskende gøy. Den andre store fordelen er den store batteripakken, sykkelen har god rekkevidde og man trenger ikke være redd for å bruke det høyeste assistansenivået på motoren mye.

Det finnes imidlertid en konkurrent i samme prisklasse. Haibike sDuro allMtn SL koster 32.000kr og leveres med litt mer påkostede dempere med lenger vandring og en Yamaha-motor som er mer egnet til stiknot. Jeg har ikke testet SL-utgaven, men på papiret er den bedre på skikkelig stisykling. Univega Renegade 1.0 vinner på lenger rekkevidde, en god ramme med moderne geometri og en motor som oppleves generøs i lett terreng.
Univega Renegade E 1.0 på opparbeidet sti

Sykkelen er utlånt av Strømmen el-sykkel (ebikekit.no)

Kommentarer