emtb.no - elektriske terrengsykler emtb.no - elektriske terrengsykler

Hurtigtest | 2015 Flyer Uproc3 6.30 27,5''

Flyer Uproc 6.30

Høydepunkter: Rock Shocx Monarch bakdemper, SLX-gruppe, alu.ramme, Bosch Performance 400wh. (12.04.2016)

Flyer er en av produsentene som kun leverer elsykler. I 2012 leverte de en fulldempet 29er med fjærgaffel og noe som ligner på tre kvart meter lange kjedestag. Nå leverer de en sykkel med skikkelig utstyr og moderne geometri, på høyde med elsyklene som kommer fra de tradisjonelle sykkelprodusentene. Jeg fikk ikke bruke mye tid på denne sykkelen, men jeg fikk dannet meg et inntrykk. Det første som må sies er at sykkelen var utstyrt med Smart Sam dekk fra Schwalbe, disse dekkene har ingen ting på en stisykkel å gjøre. De er alt for glatte og for smale for min smak og bør byttes ut snarest mulig. Men det er ganske vanlig at sykler leveres med billige dekk.

Suntour er kjent for å levere billige og dårlige gafler, men de kan også lage dyrere og gode gafler. Jeg brukte ikke tid på å finjuster gaffelen, så jeg har ikke erfart hvor god gaffelen er. Men etter å ha lest tester av gaffelen så tror jeg dette er en gaffel man kan leve fint med på en slik sykkel. Gaffelen har fått litt kritikk for hard kompresjonsdemping, man greier ikke utnytte hele vandringen når den er korrekt innstilt. Dette finnes det imidlertid en enkel løsning på hvor man skrur av et lokk på det ene gaffelbeinet og kapper litt av en skum-kloss før man skrur lokket tilbake på plass. Den store fordelen med denne gaffelen er at den har 34mm diameter på innerbeina, mot 30-32mm som er vanlig for de litt rimligere gaflene. 34mm innerbein betyr som regel mindre fleks i gaffelbeina, noe som er fint på en sykkel som skal brukes i terrenget.

Uproc3 har 130mm vandring fremme og bak. Overrøret på en medium ramme er 600mm, og når seterøret er 75* betyr det at rammen er brukbart lang, slik en moderne stisykkel skal være. 68* styrevinkel er som det skal være på en stisykkel med 120-130mm vandring. Kjedestagene er 462mm lange, noe som er ganske kort for en elsykkel med midtmotor. Jeg fikk ikke testet sykkelen i bratte utforkjøringer, men basert på geometritallene er dette en normal stisykkel som burde fungere bra nedover.

Akkurat som geometritallene indikerer så føles dette som en forholdsvis lang sykkel når jeg sitter på den. Korte kjedestag sammen med Bosch-motoren gjør at det er ganske enkelt å få sykkelen opp på bakhjulet. Det er mulig å komme seg opp små kanter, og ned større kanter i terrenget ved å sykle noen få tråkk på bakhjulet. Og ettersom det er en fulldempet sykkel så er man ikke nødt til å løfte på rumpa så ofte når man sykler på sti. Både Yamaha og Bosch leverer nå motorer med høyere moment, men Bosch Performance gjør fortsatt jobben. 2016 modellen leveres med den nye Bosch Performance CX motoren. Veilpris på 2015 Uproc3 var 41.900kr. Det finnes produsenter som greier å klemme inn litt mer utstyr for den prisen. Cube Stereo Hybrid 140 HPA Pro har bedre gaffel og 11-delt XT gir til litt mindre penger. Men da får man også en sykkel med litt mer kompakt eller gammeldags geometri, altså kortere overrør og lange kjedestag.


Kommentarer