emtb.no - elektriske terrengsykler emtb.no - elektriske terrengsykler

Test | 2013 Cannondale Tramount 1 29er

Cannondale Tramount 1

Høydepunkter: Lefty-gaffel, XT-gruppe, alu.ramme, Bosch Performance 400wh. (10.04.2016)

I 2014 måtte man gjerne ta til takke med 9 gir fra de billigste seriene til Shimano og billigste dempegaffel med fjær på elsyklene. Sykkelene var likevel skikkelig kostbare, og de var gjerne levert av produsenter som spesialiserte seg på elsykler. Så meldte Cannondale og andre etablerte sykkelprodusenter seg på, og vi fikk godt utstyrte elsykler i samme prisklasse. Cannondale Tramount 1 var kanskje noe av det råeste man fikk på det tidspunktet med utstyr i ypperste klasse, som Cannondale sin dyre og gode Lefty dempegaffel, XT 10 gir, XT bremser og WTB i23 felger som er gode til å sette opp dekkene uten slange. Tramount er en såkalt halvdemper som bare har demping fremme.

Om man skal klage på noe må det kanskje være at det letteste giret på sykkelen ikke er veldig lett, kassetten har 11 tenner på minste drev og 36t på største og et krankdrev som tilsvarer 38 tenner. Dette duger for grussykling og på veien, men i terrenget blir det fort tungt på en sykkel med 29" hjul. Man kommer seg opp det meste av bakker takket være motoren, men pedalfrekvensen blir lav og batteriforbruket øker. Men det var slik at Bosch ikke leverte motoren med mindre krankdrev på den tida, og man fikk heller ikke tak i 10-delte kassetter med større tannhjul enn 36 tenner. I dag er det annerledes. Man kan kjøpe mindre krankdrev, men det enkleste er å kjøpe en kassett med 40 tenner på største tannhjul. Det burde passe på denne sykkelen uten at man trenger å bytte ut deler på giret. Vær oppmerksom på at man nok trenger et lenger kjede og at man må gjøre litt finjustering av bakgiret (b-skruen).

Takket være 29" store hjul og 2.35" brede Nobby Nic dekk fungerer Tramount fint på sti. Dekkene er riktignok litt glatte på vått underlag. Om man studerer geometritabellen til sykkelen så skulle man ikke tro at Tramount er laget for å være trygg og rask på sti. Likevel forseres bratte utforkjøringer ganske raskt med denne sykkelen. Sykkelen er stabil og trygg og tar seg frem på vanskelige stier, dette betyr samtidig at det ikke er en kvikk sykkel som innbyr til hopp og sprett. Om man er ute etter en avslappende tur på stien så finnes det bedre valg. Tramount innbyr til fart, men når farten øker må man stå mye, for bakhjulet demper ikke underlaget og slag forplanter seg opp i setet, men slik er det gjerne med halvdempere. Det kreves gjerne en bakdemper for å kunne bli sittende på setet når underlaget blir ujevnt.

Motoren er en Performance fra Bosch, denne var ganske ny på dette tidspunktet. Blant de vanligste motorene på den tiden var nok dette den beste til terrengbruk. Og selv om det er kommet en ny og terrengoptimalisert utgave av Performance-motoren så er denne motoren fortsatt god. Batteriet er på 400wh og var på den tiden det største Bosch leverte. Dette er et godt batteri som også fungerer bra i kulda.

Konklusjon
Dette er en fin allround terrengsykkel, kapabel og velegnet på grusvei. Mye for pengene sammenlignet med de aller fleste konkurrentene i 2013. Ingen ting å utsette på valg av drivverk og batteri.

Cannondale Tramount 1


Kommentarer